Blogg

Wendes 2-dagars, dag 2

CykelPosted by Johan Sarwe Mon, May 09, 2011 22:28:25
Efter en natts sömn var det dags att åka tillbaka till Kristianstad. Solen sken och jag var riktigt sugen på att cykla. Benen var inte riktigt lika sugna, men vad kan man vänta sig efter en hård gårdag. Dock kändes benen bättre än vad jag förväntade att de skulle. GP-loppet startade stenhårt och benen blev väckta med en chock. Varven gick och det kändes bättre och bättre. En utbrytartrio gick i väg och tyvärr missade jag den. När slutet av loppet närmade sig blev det kaos i klungan. Folk fightades om positioner och tänkte sig inte alls för. Under sista varvet var jag riktigt nära att vurpa hela tre gånger. Varav en gång när jag blev uttryckt precis innan spurten. Alltså blev det ingen lysande placering, men jag satt i alla fall med klungan in i mål.

Tempoloppet blev en utdragen historia. Enligt arrangören skulle prisutdelningen för alla klasser vara klockan 5. Jag startade klockan fem i sex, och då hade vi elit-klassen som startade efter oss. Ett antal timmar försenad start var inte precis vad jag önskade. Jag skulle ju åka tillbaka till Motala på kvällen och ville inte komma dit efter midnatt. När jag äntligen fick starta gjorde jag det med en ganska matt kropp. En dag utomhus tar på krafterna, även att inte ha någon aning om när jag skulle starta. Jag lyckades med ett godkänt tempolopp som tog mig till en total 9e plats.

Helgens tävlingar har verkligen varit ett steg i rätt riktning. Cyklingen känns betydligt bättre. Det återstår att se hur det är med löpningen nästa helg. Då är det Löpex duathlon i Örebro.

Wendes 2-dagars, dag 1

CykelPosted by Johan Sarwe Sat, May 07, 2011 19:52:00
Åter igen var det dags för cykelltävling. Även denna på hemmaplan, nästan (Kristianstad). Huvudsyftet med cykeltävlingarna nu i början av säsongen är att hjälpa till med formtoppen. Jag brukar oftast komma i bättre form allt efter säsongen går. Därför ska jag nu försöka få formen tidigare med hjälp av en del tävlingar tidigt på säsongen. Hittills känns det som att det går vägen. I veckan har jag gjort två riktigt bra fartpass i bassängen och cyklingen känns bättre och bättre. Det som återstår är bara att få ett formbesked på löpningen.

Dagens lopp var linjelopp över 80 km. Redan innan start kände jag att benen inte var på topp. Jag har ju trots allt kört hård träning i veckan. Under loppet var jag dock bra med. Jag tog några ryck och kom i småutbrytningar. Efter några varv sprack klungan av och delades upp i grupper. Jag hamnade i en andragrupp som jagade täten. Efter en ganska lång och hård jakt var vi ikapp och tempot drogs ner. Det gick cirka en mil innan det hände saker igen. Tätgruppen blev två och jag kom med den första. Ungefär här tog mina krafter i benen slut och hammaren började närma sig. Jag kämpade mig kvar ett tag, men sen ville inte benen mer. Jag dog totalt och det var ren vilja som tog mig de sista 20 kilometerna i mål. Mitt resultat är helt klart över förväntan. Jag orkade 3/4 av loppet. Förra loppet klarade jag ungefär halva. Förhoppningsvis håller det hela vägen nästa gång!

Over and out!

Jag har lyckats igen!

CykelPosted by Johan Sarwe Wed, May 04, 2011 22:09:59
Än en gång har jag lyckats överlista regnvädret på Östgötaslätten. Jag och Markus gav oss ut på cyklarna omgivna av mörka moln på tre sidor om oss. Inget toppenläge om man har för avsikt att komma hem torr efter passet. Att det inte längre är någon vidare skön temperatur i luften gör ju inte tanken med regn roligare. Rundan som var planerad hade tagit oss rak in i ett mörkt område. Så med lite omplanering (improvisation) kom vi i stället till betydligt härligare väder. Solen tittade till och med fram genom molnen. Recept på att undvika regn är:

1. Kör mot ljus himmel. Det finns dock ingen garanti på att rundan blir av planerad längd.

2. Ha en regnjacka med. Har man inte den liggande i fickan kan man ge sig på att himlen öppnar sig.

3. Positiv inställning. Utan den kommer man ingen vart här i livet, så den ska man alltid ha med sig!

Eller så är det bara tur...

Tävlingspremiär

CykelPosted by Johan Sarwe Fri, April 22, 2011 22:33:54
Idag har varit en härlig dag med sol och 20 grader. Det är nästan så att man kunde tror att det var sommarlov och inte påsklov som jag har nu. Det har till och med varit så soligt att jag har fått lite färg (röd) på armarna, men då ska det tilläggas att jag inte är en person som blir brun.

Idag har inte bara varit en härlig dag, även dagen då min säsong 2011 inleddes. Detta med ett tempolopp över 30 km. Det kändes att det var premiär. Nerverna fanns där, jag var väldigt laddad och jag gjorde inget toppenresultat. Jag hade inte det där tempotrycket i benen som brukar finnas där, men om några tävlingar (och några träningsppass) tror jag att formen kommer. Jag kommer att köra några cykeltävlingar nu i början av säsongen för att hitta formen. Oftast brukar formen bli bäst om jag tävlar mig till den.

Glad påsk!

VELODROM

CykelPosted by Johan Sarwe Fri, December 10, 2010 13:47:46
Det är bara så grymt härlig känsla att åka snabbt genom en doserad kurva in hög fart. Man känner hur man trycks ner mot banan och får fart ut på raksträckan. Fösta gången vi skulle köra genom kurvan var jag ganska nervös, men det är nog de flesta när de ser den sex meter höga "väggen" med graders lutning framför sig och inser att man ska cykla upp på den.

Just nu hoppas jag att man ska bygga en velodrom i Motala också. Man vill helt enkelt bara cykla mer. I eftermiddag blir det mer cykling. Vi ska köra korta intervaller som säkert blir roliga.

CYKEL!!!

CykelPosted by Johan Sarwe Fri, November 05, 2010 21:26:03
I morse vaknade jag alldeles för tidigt efter en dåligt natts sömn hos morfar. Jag sov på ett hårt golv på en tunn gammal madrass med en snarkande pappa bredvid. Inte optimala förhållanden helt enkelt. Dagen fortsatte med att hjälpa morfar att flytta och därefter lunch.

Efter lunchen kom det som gjorde dagen. Det var dags att åka till Evalds MTB och hämta den nya cykeln. Jag såg verkligen fram emot det. När jag såg cykeln var den mycket snyggare än den var på bild. Specialized överträffar sig själva varje år med sina nya lacker. Jag tyckte 2010 års modell hade riktigt snygg lack, men 2011 års modell var ännu snyggare. Mattsvart med röda och vita ränder.

Ännu en cykel med hög sadelstolpe. Det blir så med långa ben...

Men där var det inte nog. Jag hittade även ett par nya cykelskor. Mina gamla är väldigt slitna, så ett par nya behövdes. Födelsedagspengarna kom väl till pass. Även dom var väldigt snygga. Limited edition var dom också. "Troligtvis dom första i Sverige" sa Jimmy på Evalds MTB.

Skånskmästare!

CykelPosted by Johan Sarwe Thu, July 29, 2010 16:17:53
Igår blev jag skånskmästare i tempolopp. Jag lyckades försvara min titel från förra året. Loppet gick på en trevlig bana över 22 km (enligt arrangören var den 20 km, men jag litar mer på min garminklocka). Banan hade det mesta: kurvor, långa raksträckor, backar (både uppför och utför) och vind från alla möjliga håll. Loppet gick betydligt bättre än vad helgens tävling. Jag orkade hålla ett bra tryck runt hela banan. Det var skönt att ta lite revanch. I mål kom jag på cirka 31.30. Det blir ett snitt på cirka 42km/h som jag är väldigt nöjd med.

Nästa tävling blir Kalmar sprint imorgon. En mycket trevlig tävling som jag ser fram emot.

Ciao! /Johan

Ystadtempot

CykelPosted by Johan Sarwe Sun, July 25, 2010 22:11:30
Igår körde jag som sagt Ystadtempot. Det blev en kall och blöt historia. När vi åkte hemifrån på såg man inga tecken på något regn. Inte heller på väderleksprognoserna fanns det något regn. Därefter packade jag min väska. Det var bara en ren slump att jag fick med mig en regnjacka, den låg kvar i väskan från förra helgens tävlingar.

Själva loppet är jag ganska nöjd med. Jag slutade på en fjärdeplats (sist) efter både den svenska och norska mästaren i tempo. Så konkurrensen var väldigt tuff. Jag kände under loppet att jag tappat ganska mycket av mitt från förra året starka "tempohuvud" (dvs. att kunna ligga och pressa sig). Det kan bero på att jag inte tränat så mycket som förra säsongen och därav inte har samma kraft i benen. Men som sagt jag är nöjd med min prestation med tanke på omständigheterna.

Uppvärmning

Klar för start

Veckan som kommer är det mycket cykel som står på schemat. Imorgon (måndag) är det en så kallad allianstävling, 10 km tempo. På onsdag är det dags för tempo-DM. Jag är regerade mästare och hoppas på att kunna försvara min titel.